maanantai 21. lokakuuta 2013

Avoimet ovet Simonkylässä

Perinteiset Simonpäivän avoimet ovet maanantaina 28.10.2013 klo 13.00 - 18.00
Simontie 5, 01300 Vantaa

A-talossa tapahtuu:
Musiikkivartteja tasatunnein
Kiertokävelyjä, kokoontuminen A-talon aulassa, klo 13.30, 14.30, 15.30 16.30 ja 17.30
Arpajaiset
Kahvitarjoilu

B-talossa tapahtuu:
Seniorishop- vaatteita
Maahiset- kenkiä
Ortobio- kenkiä
Kuntosalin esittelyä
Päivätoiminnan esittelyä

Tervetuloa!

tiistai 15. lokakuuta 2013

Eläinvieraat käyvät ahkerasti tervehtimässä asukkaitamme!
Kuvassa luovutusikäinen Lacottan pentu ilahduttamassa. "Minkä nuorena oppii..."

sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Vanhustenviikko 2013

Suomessa on vietetty vuodesta 1954 lähtien vanhustenpäivää.

Vanhustenpäivä vuonna 2013 on sunnuntai 6.10 ja vanhustenviikkoa vietetään 6.-13.10.2013. Teemana on Hyviä vuosia - Goda år!

"Meillä jokainen viikko on vanhustenviikko" sanoo Päivi Myyrinkodista. Tähän lauseeseen on meidän muidenkin helppo yhtyä!

tiistai 10. syyskuuta 2013

TOIMINTA ON TERAPEUTTISTA

Elokuun alusta Vantaan Kaupungin hoiva- ja vanhainkotien arjessa on ollut tarjolla aivan uudenlaista palvelua ja osaamista, kun ensimmäinen hoiva-asumisen palveluiden oma toimintaterapeutin toimi avattiin. ”Päätös toimintaterapeutin palkkaamisesta hoiva-asumisen palveluihin on uraa uurtava ja ehdottomasti tarpeellinen teko”, kertoo toimintaterapeutti Paula Joukonen, joka aloitti Vantaan Kaupungin hoiva-asumisen toimintaterapeuttina 1.8.
Mutta mitä se toimintaterapia oikein on? ”Koko toimintaterapian ajatus kiteytyy näkemykseen siitä, että mikä tahansa toiminta voi olla terapeuttista ja sillä on positiivisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin. Toimintaterapiassa hyödynnetään asiakkaan ja terapeutin välille syntyvää terapiasuhdetta, jotta voitaisiin edistää asiakkaan mahdollisimman itsenäistä toimimista arjessa”, Paula kertoo. ”Toimintaterapia voi toimia suurena apuna sekä pidemmän kotona asumisen mahdollistamisessa että mielekkään, mahdollisimman itsenäisen arjen onnistumisessa hoiva-asumisessa.”
Tarve toimimiseen säilyy ihmisessä läpi elämän, se ei katoa vaikka ikää tulee lisää, päinvastoin. ”Kun ikälisät tuovat mukanaan jos jonkinlaista vaivaa, sitä tärkeämmäksi pienet, itse toteutetut toiminnat tulevat. Kyseessä voi olla itsenäisen ruokailun onnistuminen, rakkaan harrastuksen pariin palaaminen tai vaikkapa lattialle tippuneen tavaran ylös noukkiminen”, Paula toteaa. Toimintaterapeutin työnä on löytää ratkaisut asiakkaalle tärkeiden toimintojen mahdollistamiseen erilaisten apuvälineiden, toimintatapojen ja ympäristön muokkaamisen avulla.
Paula toimii Simonkylässä, Myyrinkodissa ja Metsonkodissa siten, että ”kotipaikkana” hänellä toimivat Simonkylän ja Myyrinkodin lyhytaikaishoidon yksiköt (LAH). Näissä hän toimii maanantaista torstaihin toteuttaen yksilöterapiaa, ryhmäterapiaa sekä työyhteisön ohjaamista kuntouttavaan työotteeseen. ”Perjantait on varattu konsultoinneille, jolloin liikun tarpeen mukaan kaikilla Simonkylän, Myyrinkodin ja Metsokodin osastoilla” Paula kertoo.

Toiminnallisin terveisin,
Titta, Helena, Laila ja Päivi

tiistai 27. elokuuta 2013

Syyskausi alkaa vanhainkodeissakin

ja viriketoiminnassa palataan talviaikatauluihin.
Kesällä saatiin nauttia ulkoilusta, letunpaistosta ja muusta leppoisasta kesäoleilusta.
Niinpä onkin mukava saada taas vapaaehtoistoimijat ja muut yhteistyökumppanit
rikastuttamaan arkeamme.
Talokohtaisilta välilehdiltä voi seurata tarkemmin eri vanhainkotien ohjelmaa.

Terveisin

Titta, Laila ja Päivi

(Helena on vielä lomalla.)

torstai 15. elokuuta 2013

Simonkylä, Metsonkoti ja Myyrinkoti kuuluvat ja näkyvät nyt blogissa!

Enää ei tarvitse arvuutella, mitä siellä salaperäisessä vanhustenhoidon maailmassa oikein tapahtuu - me avaamme ovemme ja kerromme ja näytämme sen teille! Päivittäjinä toimivat viriketoiminnanohjaajat Helena, Titta, Päivi ja Laila. Tervetuloa mukaan Vantaan hoiva- ja vanhainkotien elämänmakuiseen arkeen!